12 najzdravijih začina i kako ih koristiti

Podelite:

Postoji mnogo dokaza koji idu u prilog tome da su začini ne samo ukusni, nego i lekoviti.

ZDRAVA HRANA

Zapravo, prema preporukama stručnjaka, trebalo bi da se koriste što je češće moguće.

Prepuni su antioksidanata, protivzapaljenskih, antibakterijskih i protivvirusnih sastojaka i to koncentrisanih u malim količinama.

Evo začina koje bi trebalo stalno da koristite.

Komorač

KOMORAC

 

Komorač je čest sastojak indijske kuhinje, a poznato je da podstiče probavu. Takođe, bogat je izvor antioksidanata, a poznato je i da smanjuje upale i pomaže u prevenciji kancera.

Njegove semenke možete dodavati svim jelima, a dobar je i kad ga prosto prepolovite i ispečete.

Beli luk

BELI LUK

 

Već 5.000 godina ljudi zavise od belog luka u borbi protiv raznih bolesti i to s dobrim razlogom. Poznat je i kao “penicilin siromašnih”, jer sadrži antimikrobne sastojke.

Poput praziluka, luka i drugih biljaka iz porodice Allium, beli luk se pokazao efikasnim u borbi protiv raka debelog creva.

Neke studije pokazuju da pomaže i u sprečavanju kardiovaskularnih bolesti.

Dodaje se svim jelima, ali možete povećati unos i tako što ćete ga ispeći, a zatim namazati na prepečen hleb. Dodajte ga marinadama i prelivima za sve vrste mesa.

Majčina dušica

MAJCINA DUSICA

 

S ukusom koji podseća na nanu, majčina dušica jača imuninet i odličan je začin za sezonu gripa i prehlade.

Preliminarne studije pokazuju da povećava količinu omega 3 masnih kiselina prisutnih u bubrezima i mogu.

Kao i druge vrste iz te porodice, majčina dušica je bogata antioksidanzima i ima antibakterijska svojstva.

Idealan je dodatak gulašima i supama, a dobro se slaže s paradajzom. Takođe, od majčine dušice može se napraviti divan čaj.

Đumbir

DJUMBIR

 

Poznat po protivzapaljenskim svojstvima i kao lek protiv slabe cirkulacije, đumbir je začin koji je prisutan tokom cele godine, a već neko vreme može se naći i u bolje snabdevenim marketima u Srbiji.

Kada je hladno, đumbir će vas zagrejati, dok će vas rashladiti onda kad je vruće.

Bogat je kalijumom, a naročito povoljno deluje na želudac .Studije pokazuju da sadrži esencijalna ulja i sastojke koji ublažavaju grčeve i bolove u stomaku.

Međutim, ne bi trebalo unositi više od 10 grama đumbira dnevno, jer može izazvati obrnut efekat i uticati na slab metabolizam lekova za zgrušavanje krvi.

Prvo bi trebalo da ga oljuštite, a zatim sitno narendate u dinstana jela, čorbe, marinade za piletinu i ribu, kao i azijske salate.

Cimet

CIMET

 

Cimet je više od dodatka mirisnim kolačima, jer ga kineska medicina smatra “zagrevajućim lekom”.

Dobar je izvor mangana, gvožđa i kalcijuma i pomaže u smanjivanju nadutosti posle obilnog jela.

Jedna kašičica cimeta dnevno može sniziti nivoe šećera, holesterola i triglicerida u krvi.

Pospite ga po pečenoj bundevi, musliju, jogurtu ili pasiranom voću. Dobro se slaže i uz neka jela od mesa.

Ruzmarin

ruzmarin_uzgoj_tabfull

 

Bogat je ruzmarinskom kiselinom, moćnim antioksidansom, a povećava i protok krvi do mozga. Ruzmarin ima sastojke koji ojačavaju imunitet i deluju protivzapaljenski. Dobar je izvor gvožđa, kalcijuma i kalijuma.

Dobro se slaže za krompirom, jagnjetinom i jelima od ribe. Dobar je svež i sušen, ali ako koristite svež, trebalo bi da ga zdrobite kako biste oslobodili ukus.

Ljuta papričica

ljuta papricica

Ljuta papričica ima vitamin A, beta karoten i lutein, koji povećava toplotu, ne samo na jeziku, nego i u celom organizmu.

Kapsaicin koji sadrži podstiče cirkulaciju, bori se protiv infekcija i podstiče varenje. Dokazano je da pomažu i u mršavljenju.

Kapsaicin ubija i neurone koji izazivaju bol, pa deluju i kao analgetik.

Dodajte ih jelima od pirinča, piletine, pasulja ili bilo kom drugom kom je potrebno “malo ljutine”.

Korijander

korijander

 

Korijander je karakterističan za meksičku i azijsku kuhinju, a koristan je za zdravlje jer podstiče varenje i prema nekim studijama čak pomaže u izbacivanju toksičnih metala poput žive.

Dodajte ga svežeg salatama, marinadama od piletine ili supama.

Nana

nana

 

Njena rashlađujuća aroma čini je odličnim sastojkom mnogih napitaka. Poznata je kao lek za opuštanje želuca, zahvaljujući visokoj koncentraciji mentola, koji opušta glatke mišiće.

Bogata je beta karotenom, vitaminom A i vitaminom C. Međutim, kao i đumbir, pogoršava gorušicu, pa pripazite s količinama, ako ste joj skloni.

Koristite je svežu za supe, salate ili deserte. Možete je čak staviti u posudu za kockice s ledom koje ćete kasnije ubacivati u pića.

Bosiljak

Bosiljak

 

Perjanica italijanske kuhinje, bosiljak, poznat je po antibakterijskim i protivzapaljenskim svojstvima, a sadrži i brojne druge korisne sastojke, poput beta karotena i magnezijuma.

Dodajte ga svim jelima s paradajzom, piletinom, sirom, a odličan je u vidu pesto sosa.

Turmerik

turmerik

Želite li da zaštitite vaše zdravlje na svim nivoima? Jedite turmerik! Iako ga je u Srbiji teško naći u samostalnom obliku, obavezan je deo kari mešavine začina koju možete naći u većini prodavnica.

Ima moćno antiinflamatorno dejstvo, a aktivira i mehanizme odbrane ćelija u genima.

Pokazao je dobre efekte u većim dozama u borbi protiv kancera, a naučnici smatraju da se upravo zbog toga ta bolest ređe javlja u Indiji, nego u ostatku sveta.

Dodajte ga jelima od jaja ili piletine, sočivu i pirinču.

Izvor: B92.net

Podeljeno