Biljno mleko, što da ne

Podelite:

Da ne biste brinuli o procentu aflatoksina u kravljem mleku i da biste organizmu obezbedili dovoljno kalcijuma, pijte biljno mleko, poručuje naša nutricionistkinja Mirjana Ljutić.

biljno mleko

 

Zdravih i jakih kostiju nema bez kalcijuma, minerala kojim obiluju mleko i mlečni proizvodi, lisnato zeleno povrće, brokoli, peršunov list, susam, soja, cimet, cvekla, badem, sok od jagoda, riba sa sitnim kostima, što bi značilo da ove namirnice treba uzimati što češće. Nažalost, istina je drugačija.
– Moderna medicina životinjsko mleko ne smatra ljudskom hranom jer organizam odrasle osobe ne luči enzime koji mogu da razlože belančevine iz mleka, pa se u želucu stvaraju kazeinati, grudvice koji sprečavaju apsorpciju minerala iz hrane. Ovo se ne odnosi na kiselo mleko, mladi sir, jogurt i domaći kajmak – kaže Mirjana Ljutić, nutricionistkinja.
Odraslim osobama, kako muškarcima tako i ženama, preporučuje se dnevni unos od 900 do 1.600 miligrama kalcijuma, u zavisnosti od životne dobi i težine posla kojim se bave, ali to ne znači da će njihov organizam uspeti da ga iskoristi.
Nutricionisti i lekari se slažu da životinjsko mleko treba da piju samo deca do četvrte godine života.Naime, do tada imaju dovoljne količine enzima koji razlažu belančevine iz mleka.
– Mleko životinjskog porekla sadrži purinske kiseline, koje ne samo da onemogućavaju ugradnju kalcijuma i magnezijuma u kosti, već izvlače postojeći kalcijum iz kostiju, što ide u prilog mleku biljnog porekla koje možete i sami da napravite – savetuje Mirjana Ljutić. Inače, apsorpcija kalcijuma ne zavisi samo od njegovog sadržaja u mleku, nego i od interakcije sa drugim supstancama iz namirnica koje se konzumiraju. Na apsorpciju kalcijuma naročito utiče fosfor, magnezijum, lipidi, masne kiseline, belančevine, ugljeni hidrati i vitamin D.

MLEKO OD SUSAMA
U blender stavite šolju susama, dodajte šolju vode i dobro sameljite, pa postepeno dodajte još tri šolje vode. Ako želite, u proceđeno mleko možete da dodate malo ekstrakta vanile, malteksa, suvog voća ili bananu.
Unećete 783 mg Ca.
MLEKO OD BADEMA
Ubacite šolju badema u ključalu vodu, pa ih izvadite nakon 10 sekundi. Ostavite da odstoje dva-tri minuta na čistoj krpi, oljuštite ih i stavite u blender. Dodajte četiri šolje hladne vode i kašiku malteksa, pa dobro sameljite u blenderu. Procedite i pijte.
Unećete 412,5 mg Ca.

PIRINČANO MLEKO
Ovaj lako svarljiv napitak, izuzetne nutritivne vrednosti, preporučuje se u ishrani osoba koje imaju povišen holesterol ili ne podnose laktozu iz kravljeg mleka ili proteine iz sojinog mleka, a sprema se lako.
U lonac sipajte 10 šoljica vode i šoljicu integralnog pirinča, poklopite i pustite da proključa. Smanjite temperaturu i na tihoj vatri kuvajte još pola sata. Gotovu smesu ohladite i procedite kroz gazu. Mleko možete zasladiti malteksom.
Unećete 32,4 mg Ca.
KOKOSOVO MLEKO
U pola litra vode sipajte 200 grama kokosovog brašna, ostavite da odstoji jedan sat, pa izmiksajte u blenderu. Procedite kroz gazu, zasladite i pijte.
Unećete 26 mg Ca.
MLEKO OD ORAHA
U blenderu izmiksajte šolju oraha i šolju vode, pa postepeno dolivajte tri šolje vode. Mutite još dva minuta, procedite i zasladite po želji.
Unećete 70,95 mg Ca.
MLEKO OD PŠENICE
Pola šolje suvog grožđa potopite u četiri šolje vode i ostavite ga da dobro nabubri. Šolju pšeničnih klica meljite s malo vode dva minuta u blenderu, procedite kroz gustu cediljku, pa vratite u blender. Dodajte suvo grožđe i vodu u kojoj se natapalo, izmiksajte, procedite i pijte.
Unećete 77 mg Ca.

 

Treba li piti biljno mleko

DA
Dobro je za dijabetičare, hipertenzičare, srčane bolesnike i anemične osobe, a naročito za one koji imaju alergiju na alfa laktoalbumin, beta laktoglobulin ili kazein iz kravljeg mleka. Prijatnog su ukusa i ublažavaju tegobe kod gorušice i čira na želucu. Sadrže manje masti, a više vitamina B grupe i gvožđa od kravljeg mleka.
NE
Alergijske reakcije na sojino i orahovo mleko javljaju se često. Mleko od oraha, a naročito od integralnog pirinča i soje, ima nisku pH vrednost, pa ih ne bi trebalo često uzimati da ne bismo „zakiselili“ organizam. Simptomi aciditeta, prekomerne kiselosti u organizmu, jer česte glavobolje, grčevi u mišićima, nervoza, bolni zglobovi, celulit…

Izvor: zena.blic.rs

Podeljeno