Da li znate sve PRINCIPE TRENINGA?

Foto-ilustracija: FreeDigitalPhotos.net/David Castillo Dominici
Podelite:

U ovom tekstu predstavićemo Vam važne principe ukoliko želite da ostvarite napredak u svom treningu, takmičenjima, a i da izbegnete povrede nepravilnim pristupom. Sva ova pravila su zasnovana na naučnim istraživanjima.

Nemanja Korac BLOG

Nemanja Korac BLOG

1. SPREMNOST

Značaj treninga zavisi od fiziološke i psihološke spremnosti svake osobe. Spremnost dolazi sa sazrevanjem, pa fizički nezrele osobe (adolescenti) imaju manju fiziološku spremnost da u potpunosti odgovore na stimulans treninga. Spremnost podrazumeva i adekvatnu ishranu i vreme odmora da bi se ostvarili pozitivni efekti treninga.

2. ADAPTACIJA

Treningom se pokreću fine promene unutar organizma, koji se privikava na povećane zahteve. Promene koje nastaju iz dana u dan toliko su male da se ne mogu izmeriti. Nedelje i meseci strpljivog rada potrebni su da bi se postigla vidljiva adaptacija. Koliko tačno vremena je potrebno zavisi od više faktora – sportske istorije, trajanja odmora/perioda bez treninga, itd. Ako sportista pokuša da ubrza napredak rizikuje povredu, bolest kao posledicu pada imuniteta, tako da se mora pridržavati dugoročnog plana treninga. Pokušaj da se postigne sve samo jednim treningom, pre će izazvati problem nego pozitivne efekte.

3. INDIVIDUALNI ODGOVOR

Različiti ljudi različito reaguju na isti trening zbog nekog od sledećih razloga – nasleđe, starost, ishrana, odmor, san, nivo treniranosti, faktori sredine, bolesti, povrede, motivacija. Trening, pogotovo u sportovima izdržljivosti treba prilagoditi pojedincu ukoliko se želi izvući maksimalan mogući rezultat.

4. PREOPTEREĆENJE

Trening mora postaviti određene zahteve pred organizam da bi nastale željene adaptacije. Za početak, trening mora da prevaziđe uobičajene svakodnevne zahteve. Kako se adaptiramo na povećano opterećenje, tako treba da dodajemo novo. Tri faktora utiču na brzinu poboljšanja –učestalost, intezitet i trajanje treninga. Ako sportista stalno radi ono što je uvek radio, stićiće tamo gde je uvek bio. Da bi se ostvarilo poboljšanje mora se trenirati intezivnije, češće ili duže.

www.eklinika.rs

www.eklinika.rs

5. PROGRESIVNOST

Ako se primenjuje princip nadopterećenja previše brzo, telo se ne adaptira na odgovarajući način i umesto toga popušta. Treba posmatrati progresiju po principima učestalosti, inteziteta i trajanja treninga.

6. SPECIFIČNOST

Trening je specifičan i za vreme vežbanja adaptacije se dešavaju u mišićima koji su korišćeni treningom. Adaptacije do kojih dolazi treningom izdržljivosti se razlikuju od onih prilikom treninga snage. To znači da tip treninga koji upražnjavate mora da bude povezan sa rezultatima koji se žele ostvariti. Specifičan trening vodi do specifičnih rezultata. Naravno, ovo ne znači da ne treba tretirati antagonističke mišiće, već treba pravilno rasporediti trening i na te pomoćne mišićne grupe kako bi se postigla pravilna ravnoteža i međumišićna koordinacija pri nekim iznenadnim, nespecifičnim uslovima.

Podeljeno