Kad hormoni polude, mi poludimo od gladi: Evo rešenja za taj problem!

Podelite:

Tokom meseca žena ima faze kada bi samu sebe pojela. Kako najbezbolnije da prebrodi krizni period, otkriva dr Danijela Drašković Radojković, endokrinolog.

Ponekad se čini da je jedan dan savremene žene ravan nemogućoj misiji. Obaveze u kući, na poslu, rekreacija, druženje, izazovi roditeljstva, koje žene gotovo maestralno usklađuju. I sve to može da uspe isključivo njoj, ali samo onda kada ne vodi bitku sama sa sobom.

Savetujte se sa doktorom online eKlinika.rs

Međutim, u danima ključnim za akciju naprasno joj ponestane energije i koncentracije. Javi se nekontrolisana glad, potreba za slatkišima i namirnicama o kojima svojoj deci priča koliko su štetne i – začarani krug se otvara.

Treba joj više sna, odmora, mira i pomoći, jer je usporena i ne liči na sebe. Potrebna joj je i pomoć, dobar savet kako najbezbolnije da prebrodi ovaj period i vrati se u formu.

PMS prati 150 tegoba

– Za premenstrualni sindrom (PMS), koji kod večine žena traje desetak dana, do početka menstruacije, vezuje se oko 150 simptoma, među kojima su najčešći nezadovoljstvo svojim telom, bezvoljnost, promene raspoloženja, otoci u predelu nogu i ruku, grčevi u stomaku, kao i neizdrživa potreba za slatkišima i brzom hranom – kaže dr Danijela Drašković Radojković, endokrinolog Opšte bolnice „Medigrup“.

Glavnim krivcem za ove tegobe, dodaje doktorka, smatra se progesteron. Visoke vrednosti ovog hormona u periodu od 14. do 21. dana ciklusa dovode do kompulsivnog prejedanja pošto je nivo estrogena, hormona koji smanjuje apetit, u premenstrualnoj fazi nizak.

Nivo estrogena kulminira 14. dana cuklusa. Tad se žena oseća najprivlačnije, ima najveću seksualnu želju i može sve. Barem tako misli. Međitim, nakon ovulacije primat preuzima progesteron, koji caruje do 21. u mesecu. Pored svih pomenutih tegoba koje prouzrokuje, od kojih je pojačan apetiti kod većine žena primaran, deluje i kao sedativ, pa otuda i osećaj uspavanosti, neaktivnosti, nedostatka snage. Od 21. do 28. žena se oseća labilnije, raspoloženje joj se neprestano menja zato što tada raste nivo testosterona, muškog hormona.

Savetujte se sa doktorom online eKlinika.rs

Telo otiče, glava boli

Povećan unos hrane po pravilu prati niz digestivnih problema kao što su nadutost, loše varenje, gasovi, bol u gornjem delu stomaka, zatvor, ali tu nije kraj. Kad se na sve ovo nadovežu nepodnošljiva glavobolja i oticanje celog tela, u vodu padaju svi naši napori da održimo lepotu i tela i duha.

– Zadržavanje tečnosti je klasičan simptom PMS-a, oticanje počinje i do dve nedelje pre ciklusa i pretpostavlja se da ga uzrokuju promene u vrednostima polnih hormona – kaže doktorka.

Preteran unos soli ili nedostatak nekih vitamina može da produbi problem, te se ženama savetuje da potraže pomoć lekara. On će, ukoliko je to potrebno, preporučiti određene suplemente, najčešće kalcijum, magnezijum, vitamine E, B, kao i smanjeni unos soli.

– Limunada sa toplom vodom i malo šećera ili meda poznat je prirodni diuretik, koji se preporučuje u ovoj fazi. Ujedno se ženama savetuje da unose što više tečnosti, kao i da se bave fizičkom aktivnošću, da bi se podstakao proces eliminacije tečnosti iz bubrega – preporučuje dr Drašković Radojković.

Ona kaže da je simptoma mnogo, da variraju od žene do žene, a naglašava da su ipak najizraženiji kod mlađih žena, u reproduktivnom periodu.

Dole slatkiši, živelo voće

Koliko god potreba za hranom bila fiziološki opravdana, treba je i kontrolisati. Velika potreba za slatkišima kod većine žena se ispoljava nekoliko dana pre početka cikusa i nestaje prvim danom ciklusa. A osnovni korak u razrešavanju ovog problema je, smatra naša sagovornica, prepoznavanje postojanja preterane neizdržive potrebe za slatkim. Nakon toga dolazi svesno izbegavanje nezdrave hrane, koja nam se neumoljivo traži, i zamena zdravijim namirnicama.

– Treba birati namirnice koje će podmiriti potrebe za kalorijama, ujedno i dovesti do smanjivanja premenstrualnih tegoba, prvenstveno apetita. Tako, na primer, kada nam se jede slatko, možemo da uzmeno štanglicu crne čokolade koja sadrži minimum 70 odsto kakaoa i samo malo šećera – kaže doktorka.

Ona preporučuje i pojačan unos svežeg voća i povrća, a naročito sokova od sveže ceđenog voća i nane, koja ublažava grčeve u stomaku.

– Ne zaboravite da stres i manjak sna takođe dovode do preterane potrebe za hranom, naročito u premenstrualnom periodu. Zato se savetuju fizička aktivnost, kao i sve relaksacione tehnike kao sto su joga, meditacije ili plivanje i šetnja.

Savetujte se sa doktorom online eKlinika.rs

Izvor: eKlinika.rs / Zena.Blic.rs

Podeljeno