Kako se boriti protiv posledica nedostatka sna?

Podelite:

Prema istraživanju američkog Centra za nesanicu, oko 23 odsto američkih radnika ima problema sa nedostatkom sna, što američku ekonomiju košta 63,2 milijarde dolara u izgubljenoj produktivnosti.
Odrasli Amerikanci gube oko 11 dana godišnje na nesanicu i često odlaze na posao preumorni da bi posao obavljali kako treba.

14839-Kako-se-boriti-protiv-posledica-nedostatka-sna– Živimo u društvu koje radi 24 sata dnevno. Za mnoge od nas ta činjenica ne ostavlja dovoljno vremena za san od sedam ili osam sati svake noći. Može biti posebno opasno ako je to slučaj sa pilotima, hirurzima ili vozačima kamiona – kaže Dejvid Nojmejer, specijalista za poremećaje sna na klinici u Berlingtonu u Masačutetsu.
U grupacije kod kojih postoji rizik od nesanice i nedostatka sna spadaju i oni sa poremećajima sna ili oboljenjima koja utiču na kvalitet sna, kao i oni koji rade u smenama.

POSLEDICE NESANICE
– Poznate su nam kratkoročne posledice manjka sna – kad smo pospani, razdražljivi, nervozni. Dugoročne posledice mogu da budu prilično ozbiljne, a među njih spadaju gojaznost, depresija, gubitak pamćenja i ozbiljne povrede – kaže Nojmejer.
Osoba sa manjkom sna postaje nepažljiva, ne može da se usredsredi na ono što radi, vreme za reagovanje se produžava, odluke se teže donose. Ako su posledice prisutne tokom dužeg vremenskog perioda, može doći do povišenog krvnog pritiska, srčanih oboljenja ili dijabetesa.
TRIKOVI
– Ne možete se boriti protiv biologije. Jedini lek protiv nedostatka sna jeste nadomeštanje sna. Ali, kako mnogi od nas imaju dane ili periode kad jednostavno nemaju vremena da se pošteno naspavaju – predlaže dr Nojermejer.

On preporučuje i nekoliko efikasnih trikova.

 

Jedite dobro i uzimajte dovoljno tečnosti
Kad ste neispavani, organizam pokušava da sačuva energiju, tako da može da se desi da nemate snage ili želje da jedete i pijete normalno. Izbegavajte brzu hranu i užine bez kalorija. 

Vežbajte
Umerene aerobičke vežbe mogu vam privremeno uliti potrebnu energiju, ali ne preterujte s vežbama ili ćete biti još umorniji.

 

Izađite na svež vazduh i sunce
Boravak na otvorenom, na svežem vazduhu i suncu pomaže da resetujete biološki sat. Organizam će prestati da proizvodi hormon melatonin kada ste izloženi sunčevoj svetlosti, i zbog toga ćete biti manje pospani.

 

Popijte kafu
Oko 80 odsto odraslih koristi kafu kao stimulans. Možda će vam biti potrebno više od jedne šoljice kafe posle neprospavane noći. S druge strane, stručnjaci preporučuju da izbegavate energetske napitke.

 

Pokušajte da izgledate lepše nego što se osećate
Ako izgledate “zarozano” i zapustite ličnu higijenu, izgledaćete i osećaćete se još gore. Zato se potrudite da izgledate što lepše i doteranije.

 

Odremajte malo
Povratite malo energije i svežine tako što ćete malo odremati tokom dana. Čak samo 15 do 20 minuta popodnevnog sna može biti od velike pomoći. Zapravo, ako se dremka produži na više od pola sata, posle toga će vam biti još teže da se probudite.
– Ne postoji zamena za dobar noćni san. Samo jedna dobro prospavana noć ne može odagnati sav umor koji vam se nakupio. Ako dugo vremena imate simptome lišavanja sna, ili patite od čestih nesanica, trebalo bi da posetite lekara – kaže Nojmejer.

Izvor: zena blic

Podeljeno