Koje dodatke ishrani vi koristite?

Podelite:

Tom Senders, profesor ishrane i dijete na Kings koledžu u Londonu, kaže da iako se veruje da uzimanje dodataka ishrani doprinosi dobrom zdravlju, jako je teško utvrditi koje su zaista dobrobiti i predstavlja vodič za pravilno korišćenje nutritiva koje nam poboljšavaju zdravlje.

SACE

Matični mleč

Dobar je za: bogat je pantotenskom kiselinom koja smanjuje holesterol. Istraživanja iz 1980. Pokazuju da 300mg smanjuje izuzetno visok nivo holesterola. Nije dokazano da učestvuje u sprečavanju nastanka raka.
Preporučena dnevna doza: nije potrebno.
Ima ga u: proizvode ga pčele, prodaje se kao dijeteski dodatak.
Mogućnost nedostatka: nedostakak pantotenske kiseline je retka.
Rizici: može izazvati astmu i anafilaktički šok, sa svakom alergijom povećava posledice. Reaguje sa varfarinom i pojačava krvarenja.

Cink

CINK

Dobar je za: zdrav imuni sistem. Nizak nivo cinka u trudnoći povećava rizike od ranijeg porođaja ili rođenje deteta sa malom težinom.
Preporučena dnevna doza: 5.5 do 9.5mg za muškarce, 4 do 7mg za žene.
Ima ga u: ostrigama, žitaricama, junetini i pečenom pasulju.
Mogućnost nedostatka: kod starijih, dijabetičara i vegeterijanaca.
Rizici: ne više od 25mg dnevno jer veća količina blokira gvožđe.

Magnezijum

Dobar je za: 300 biohemijskih reakcija uključujući obrađivanje energije iz hrane. Kada postoji manjak on izaziva PMS, migrene i gojaznost.
Preporučena dnevna doza: minimum 300mg za muškarce i 270mg za žene.
Ima ga u: prekrupi od ječma, mekinjama od ovsa.
Mogućnost nedostatka: kod starijih osoba, Kronove bolesti i problemima sa varenjem.
Rizici: osobe sa problemima sa bubrezima bi trebalo da ga izbegavaju jer pospešuje lučenja.

Omega 3

OMEGA

Dobar je za: sprečavanje kardiovaskularnih oboljenja.
Preporučena dnevna doza: nije potreban ali se savetuje ženama koje žele da začnu ili trudnicama, dojiljama da unesu dva puta po 140g ribe nedeljno; dečaci i muškarci mogu uzimati 4 porcije.
Ima ga u: ribi.
Mogućnost nedostatka: veoma česta.
Rizici: u zavisnosti od izvora, otrovi iz ribe.

Selen

Dobar je za: sprečava oštećenja ćelija i pomaže imunitet i tiroidne funkcije. Istraživanja su pokazala da postoji veza između nedostatka selena i rizika od raka, ali je dokazano da koristi samo u borbi protiv raka prostate. Pomaže kod astme i muške nepolodnosti.
Preporučena dnevna doza: 75mcg za muškarce i 60mcg za žene.
Ima ga u: sasvim su dovoljna brazilska oraha; ima ga još u krabi, iverku i lososu.
Mogućnost nedostatka: veoma česta.
Rizici: 36mg dnevno je bezbedna gornja granica, sve iznad toga može biti otrovno.

Surutka

SURUTKA

Dobra je za: smanjuje krvni pritisak i poboljšava vaskularne funkcije. Reguliše nivo glukoze u krvi ispuštajući insulin.
Preporučena dnevna doza: nije postavljena.
Ima je u: mlečnim proizvodima.
Rizici: mogući problemi kod netolerancije na mlečne proizvode.

Kvasac

Dobar je za: sadrži dosta vitamina B i minerala hroma i selena. Kromijum povećava kontrolu glukoze kod dijabetesa.
Preporučena dnevna doza: nije postavljena.
Ima ga u: nalazi se samo kao dodatak.
Mogućnost nedostatka: dijetama protiv visokog nivoa šećera u krvi se smanjuje količina hroma.
Rizici: nije primećena netolerancija na kvasac ali su moguće posledice kod osoba na hemoterapiji ili slabim imunim sistemom.

Vitamin K

VITAMIN K

Dobar je za: ugruške u krvi i kosti. Pokazao se kao dobar u borbi protiv raka jetre i prostate i stvrdanjvanja arterija.
Preporučena dnevna doza: 0.001mg na kilogram telesne težine.
Ima ga u: tamnom zelenom povrću.
Mogućnost nedostatka: ukoliko se unosi dosta vitamina A i E koji mu smanjuje usvajanje u organizmu.
Rizici: nepoznati. Unos do 1mg dnevno ne može imati negativne posledice.

Izvor: B92.net

Podeljeno