Mitovi koje treba da znate: 7 najvećih zabluda o zdravoj hrani i mršavljenju

Image courtesy of nixxphotography at FreeDigitalPhotos.net
Podelite:

Postoji mnogo teorija o tome kako lako smršati i održati idealnu kilažu. Međutim, mnoge od ovih teorija zapravo nisu istinite i predstavljaju samo mitove u koje mnogi neopravdano veruju. Da vidimo šta o najpopularnijim teorijama mršavljenja, odnosno mitovima o zdravoj ishrani, kažu nutricionisti i dijetetičari…

Mit 1: Ishrana tokom noći je loša po vas

Pre nego što zatvorite vrata vaše kuhinje u 20 časova, znajte da smetnje s varenjem pred spavanje nisu ono što uzrokuje gojenje. “Sve se svodi na jednostavnu matematiku”, kaže Ilis Šapiro, autor knjige “Da li da izbacim peciva?”. “Ako vaše telo koristi više energije (kalorija) nego što ste jeli tog dana, grickanje pred spavanje nije uopšte loša stvar i čak vam može pomoći da stabilizujete nivo šećera u krvi”, kaže Ilis.

Kako Ilis kaže, kada sami sebe naterate da ništa ne jedete nakon određenog doba, to može dovesti do razvoja depresije. Svakako pokušajte da smanjite obroke pre spavanja, ali ako sat pre nego što legnete u krevet pojete nešto lagano to vam može pomoći da lepše i zdravije spavate, te i da smanji rizik od pojave kiseline koja može da se javi kada se duži vremenski period gladuje i kada telo nije u mogućnosti da pravilno vari hranu.

Mit 2: Hrana bez glutena je uvek bolji izbor

Ako ste netolerantni na gluten i bolujete od celijakije, svakako bi trebalo da jedete namirnice bez glutena. Međutim, ako to nije slučaj, i opredelili ste se za ovu vrstu namirnica samo zbog ubeđenja kako su zdravije i takoreći pratite trendove, to može biti pogrešan korak. “Jedan od najvećih problema koje sam video u poslednjih nekoliko godina jeste povećana proizvodnja kolačića i testenina bez glutena iako to nije neohodno”, kaže dijetetičar u fitnes stručnjak Izabel Smit i ističe: “U mnogim slučajevima, bezglutenski proizvodi sadrže daleko više “smeća”, odnosno štetnih materija, nego što to sadrže namirnice s glutenom.”

“Bezglutenski proizvodi su često mnogo skuplji i obično sadrže veći broj kalorija, šećera i masti”, kaže dijetetičar Elizabet Sou. Nema ništa loše u namirnicama zdravih celovitih žitarica kao što su smeđ pirinač ili ječam. “Oni sadrže mnoštvo minerala i hranjivih sastojaka poput gvožđa, cinka i kalcijuma, te se minimalno obrađuju”, kaže Smit.

Mit 3: Ugljeni hidrati su neprijatelji

Verovali ili ne, ali našem telu su neophodni ugljeni hidrati kako bi praavilno funkcionisalo, naročito ako imamo aktivan stil života. “Našim mišićima i tkivu su neophodni ugljeni hidrati kako bi se izgradili, ali i prilikom gubitka telesne mase, te i za svakodnevno funkcionisanje”, kaže Smit. “Iako neke neke dijete popularizuju izbacivanje ugljenih hidrata iz ishrane, kako biste brzo smršali, to nije dobar izbor, jer na ovaj način gubite samo tečnost iz organizma, pa ste lakši, ali ne topite i masne naslage”, kaže nutricionistkinja i velnes instruktorka Edvina Klark.

Međutim, pre nego što sipred sebe stavite punu činiju testenine, znajte da je ključ vitke linije i zdravlja u umerenosti. Umesto krekera, hleba i testa, odaberite namirnice bogate ugljenim hiratima kao što su pšenične pahuljice, proklijala zrna slatkog krompira, ili slatki krompir. “Ove namirnice će pružiti vašem telu potrebne hranljive sastojke i dati vam potrebnu energiju za uspešan i aktivan dan pred vama”, kaže Smit.

Mit 4: Zamrznuto povrće nije dobro kao sveže

Možda će vam ovo zvučati neverovatno, ali u nekim slučajevima smrznuto povrće može da vam pruži više dobrih stvari od svežeg. “Zamrznuto povrće ima tendenciju da bude bogatije hranjivim sastojcima, jer je veća verovatnoća da su ubrani i zapakovani u vrhuncu zrelosti, dok se sveže povrće često bere mnogo pre nego što sazri, a potom se šalje u prodavnice gde dodatno sazri pre nego što ga kupite”, kaže Smit.

Kako biste poveli računa o zdravoj ishrani, dovoljno je da odaberete smrznuto povrće koje je bez dodatnih sastojaka poput maslaca i soli.

Mit 5: Voćni sokovi su uvek odličan izbor

Upozorenje: Mnogi kupljeni voćni sokovi i šejkovi u sebi sadrže mnogo šećera. “Ljudi vole smuti, jer možete da pomešate sastojke i pijete sve odjednom”, kaže Šapiro. “Međutim, problem je u tome što su ti sastojci sabrani, pa tako sada ono za šta ste mislili da je jedan zdrav međuobrok i čaša puna vitamina, zapravo postaje jedna “kalorijska bomba” koja ima kalorija ko i jedan hamburger, i mnogo više šećera od njega”, objašnjava Šapiro i dodaje da ako žudite za nečim slatkim radije pojedite neku voćku. Osećaćete se sitije i nećete uneti previše kalorija.

Mit 6: Konzumiranje masne hrane učiniće da se talože masti

Iako ovo samo po sebi zvuči logično, to nije najtačnija tvrdnja. Naime, u namirnicama poput avokada, oraha, nekih ulja, semenki i u masnoj ribi nalaze se zdrave masti koje ne treba da izbegavate. “Neki ljudi pročitaju nutritivne oznake za pojedine namirnice bogate prirodnim mastima pa ih izbegavaju. Ali, oni su bogat izvor proteina i vlakana, te će vas duže držati sitima u poređenju sa običnim masnim namirnicama poput čipsa i krekera”, kaže Sou.

“Umesto toga, preskočite samo namirnice pune nezdravih masti, kao i razne prelive i dodatke jelima, te zaslađivače, a radije birajte limun i maslinovo ulje kao preliv za salatu i vaš obrok”, kaže Smit i ističe da ćete na ovaj način dobiti više hranjivih sastojaka i osećaćete se zadovoljnije.

Mit 7: Obrano mleko je najbolji prijatelj dijeta

Ako potajno volite da dodajete punomasno mleko u kafu, to nije loša stvar. “Masti u punomasnom mleku mogu čak i da pomognu prilikom topljenja masnih naslaga, jer sadrži vitamine A i D, za razliku od niskog udela masti u ishrani bez mlečnih proizvoda”, kaže Klark.

Izvor: lepotaizdravlje.rs

Podeljeno