OPASAN GRIP STIŽE U SRBIJU: Evo kako da se ne zarazite!

Podelite:

S obzirom na to da nam za koji dan iz sveta stiže veoma zastrašujući mutirani grip, važno je preduzeti sve neophodne mere kako bismo izbegli da uopšte “pokupimo” virus

grip

Iako su mnogi građani naše zemlje od početka zime bili barem jednom prehlađeni, dosad su to bile samo manje-više bezazlene viroze i bakterijske infekcije. Sezona gripa nam tek predstoji. I to, ako je verovati najavama, nimalo naivna!

Severnu Ameriku je ovih dana pogodila nezapamćena epidemija mutiranog oblika virusa gripa A, podtip H3N2, koji nažalost nije dobro reagovao na ovogodišnju vakcinu i do sada je odneo već nekoliko života.

Manifestuje se ne samo bolovima u mišićima, groznicom, visokom temperaturom (preko 38,5) i uobičajenim curenjem nosa, kijanjem i kašljanjem – već može da dovede i do teških stomačnih problema, ali i upale pluća i drugih komplikacija. Posebno je rizičan za decu mlađu od dve godine, starije koji su prevalili šezdesetu, trudnice i hronične bolesnike.

S obzirom na to da se očekuje da se očekuje da ova boleština u drugoj polovini januara stigne i kod nas, važno je znati kako se zaštititi i sačuvati od infekcije.

KAKO SE PRENOSI?

Virus influence se s čoveka na čoveka prenosi vrlo brzo i vrlo lako, pre svega direktnim dodirom i kapljičnim putem, a bolest se prenosi i preko predmeta.

No, ono što je posebno važno znati jeste da osoba nije zarazna samo dok je bolesna, nego i dva dana pre pojave bilo kakvih simptoma, ali i sedam dana nakon ozdravljenja.

LJUBAV JE ZARAZNA: Znate li koliko bakterija razmenite samo jednim poljupcem?

Takođe, čak i tokom jedne iste sezone, virus i dalje mutira i bori se protiv svih lekova i pomoćnih sredstava, tako da oni koji kasnije budu zaraženi mogu gore da prođu od onih koji su ga preležali među prvima.

PRVA MERA PREVENCIJE JE HIGIJENA!

Shvatite ovaj savet vrlo ozbiljno: PERITE RUKE ŠTO ČEŠĆE! Tokom sezone gripa, bacili koje je neko iskijao i iskašljao svuda su oko nas, pa i na predmetima koje svakodnevno dodirujemo.

NE DODIRUJTE LICE!

Takođe, čak i ako su vam čiste ruke, trudite se da izbegavate da dodirujete svoje lice. Ova mera preostrožnosti je važna, jer biste u suprotnom bukavlno virus sebi ubacili u usta, nos ili oči, a potom ga prosledili dalje u disajne puteve.

IZBEGAVAJTE MESTA GDE IMA MNOGO LJUDI

Naravno, na posao i u školu se mora ići, ali ipak, gledajte da što manje vremena provodite u zajedničkim prostorijama, a ne bi bilo loše ni da nabaite masku. Bioskopi, šoping centri, klubovi i slična mesta na kojima se skupljaju ljudi sa sto različitih strana baš i ne predstavljaju najpametniji izbor.

PROVETRAVAJTE NON-STOP!

Između ostalog, zimi se grip munjevito širi i zbog toga što mu veoma pogoduju tople prostorije u kojima je vazduh suv. Ma koliko se ljudi u vašem okruženju plašili promaje, pet minuta hladnoće i svežeg vazduha neće da ih ubije, a grip, ako ga “zakače”, možda i hoće.

NE DELITE S DRUGIMA HRANU I PIĆE

Narednih dana ćete morati da budete malo sebični i svakome ko od vas zatraži “jedan griz” ili poželi da popije gutljaj kafe iz vaše šolje – jasno da kažete “ne”. Takođe, izbegavajte proslave na kojima se služi “švedski sto”.

SPAVAJTE!

Za jak imunitet zdrav san je ključna stavka. Znate i sami da se kad ste umorni osećate kilavo i smoždeno, a baš takvi ste Meka i Medina za virus gripa.

Uprkos svim obavezama, nađite vremena da svake večeri odspavate svojih sedam-osam sati. To će vam oduzeti manje vremena nego dve-tri nedelje ležanja u krevetu i borbe s temperaturom, kašljem i bolovima u čitavom telu.

OPIJANJE NE DOLAZI U OBZIR

Jedno alkoholno piće na dan može čak da bude i blagotvorno za vaš organizam. Međutim, teško pijanstvo i mamurluk učiniće da vaš odbrambeni ssitem, umesto da sprečava napade gripa, svoje snage usmerava na to da vas otrezni i očisti od otrova.

VODA JE KLJUČNA

Hiljadu puta ste dosad čuli Nadu Macuru koja poručuje “unoste dovoljno tečnosti”. U sezoni gripa, ovo je zapovest. Zato, pijte barem 5-6 čaša vode na dan, a ne libite se da uživate u čajevima, voćnim sokovima ili toplim supicama.

VITAMINI I MINERALI

Da bi vaši leukociti što bolje radili svoj posao, potrebno im je gorivo u vidu što više svežeg voća i povrća. Ključni za imunitet su vitamin C i mineral cink, a ni antiosidans u vidu vitamina E nije na odmet.

Izvor: Telegraf.rs

 

Podeljeno