Tinejdžeri, oprezno sa dijetama!

Podelite:

Istraživanja pokazuju da se dečaci hrane zdravije od devojčica jer jedu više povrća i voća. Češće se bave sportom, pa im je i ishrana bogatija i izbalansiranija.

oprezno Istraživanja pokazuju da su tinejdžeri, naročito mlade devojke toliko opterećene izgledom da je svaka druga bila ili je trenutno na nekoj dijeti.

Nutricionisti upozoravaju da su dijete jako opasne za adolescente, jer je njihovo telo još u fazi razvoja i velikih hormonskih promena, kao i da ishrana sme da se redukuje samo uz konsultacije sa stručnjacima.

Britanski naučnici tvrde da tinejdžeri sebe ne vide realno, a jedno istraživanje pokazalo je da čak svaka treća mlada devojka misli da je predebela i da sebe zaista tako i vidi.

Najveći problem je u tome što se adolescenti odlučuju na dijete iz časopisa, sa interneta, bez konsultacija sa lekarima i bez provere da li je takav režim ishrane u skladu sa njihovim zdravljem i konstitucijom.

Nutricionisti tvrde da je tinejdžerima potrebno pet obroka i da je najveći problem preskakanje glavnih obroka odnosno njihova zamena brzom hranom. Takođe, potreban im je barem jedan obrok u kojem ima voća i povrća, ali i crveno i druge vrste mesa. Ishrana koja se bazira na nezdravoj hrani bogatoj zasićenim mastima može da dovede do mnogobrojnih loših posledica – od neplodnosti, pa do povećanog rizika od srčanog i moždanog udara.

Pedijatri objašnjavaju da deca navike u ishrani grade od najranijeg detinjstva, pa efekti neizbalansirane i nezdrave ishrane u adolescenciji dolaze do izražaja. Prava epidemija dečjeg dijabetesa, sve veći broj anoreksičnih devojčica, povećan broj obolelih tinejdžera od bulimije… to dokazuju. Posledice loše ishrane su i manjak gvožđa, anemija, neredovan menstrualni ciklus, povišen holesterol, manjak energije… Ukoliko sve to duže traje, mogu da ostanu trajni problemi sa zdravljem. Istraživanja pokazuju da se dečaci hrane zdravije od devojčica, jer jedu više povrća i voća.

Češće se bave sportom, pa im je i ishrana bogatija i izbalansiranija.

Dijete su vrlo opasne, upozoravaju nutricionisti, a ukoliko dete ima višak kilograma trebalo bi da potražite stručnu pomoć, a i ako primetite da ne jede dovoljno, da je postalo bezvoljno, umorno i bledo.

Dijetu u ovom osetljivom razvojnom periodu moraju da prate stručnjaci i to zapravo i nije dijeta u pravom smislu reči nego samo osmišljen režim ishrane koji obezbeđuje sve važne hranljive sastojke potrebne telu za optimalno funkcionisanje i razvoj. Tinejdžeri moraju da doručkuju, ručaju i večeraju, uz dve manje užine.

Dakle, pet obroka dnevno, koji će telu obezbediti potrebnu energiju. Za doručak treba jesti, na primer, crni hleb, integralno pecivo, musli u soku, mleku ili jogurtu. Dobar izbor su i pšenične klice, mleko od soje, barena jaja, tost.

Posle doručka treba pojesti voćku, najbolje bananu i jabuku, jer je prva hranljiva, dok se druga lako vari. Dobar izbor su i sveže ceđeni voćni sokovi.

Ručak je najveći problem kod tinejdžera, tvrde nutricionisti, jer deca uglavnom jedu napolju, nešto „s nogu“ ili potpuno nezdravo.

Glavni obrok u toku dana trebalo bi da bude što raznovrsniji – različito povrće i to što šarenije, supa ili čorba bar dva puta nedeljno, ali i belančevine i energija koje će obezbediti dovoljna količina mesa. Večera ne bi trebalo da bude preobilna, ali mora da postoji. Nutricionisti najčešće „prepisuju“ mleko i mlečne proizvode, jaja ili čorbu od povrća.

Nekontrolisane, rigorozne dijete mogu potpuno da poremete hormonski status kod tinejdžera i zbog toga je važno da vodite računa da ih dete ne sprovodi bez vašeg znanja. Isti efekat mogu da imaju i preparati za mršavljenje, čajevi i pilule koje deca u razvoju ne bi smela da koriste.

Ukoliko vam se dete požali na višak kilograma posavetujte se sa stručnjakom, uvedite obavezne fizičke aktivnosti, izbacite sa „menija“ brzu i kaloričnu hranu, gazirane i zaslađene napitke. Ukoliko takav promenjen režim ishrane ne da rezultate, dete odvedite kod nutricioniste koji će mu napraviti jelovnik i dati savete kako da se najlakše reši viška kilograma.

I u slučaju kada primetite da vaš tinjedžer koji ima normalnu kilažu previše o tome priča, opterećen je mršavljenjem i ishranom potražite pomoć. U saradnji sa dečjim psiholozima ili psihijatrima možete rešiti problem.

Veoma je važno da provodite vreme zajedno i da znate šta vaš tinejdžer radi, kakvi su njegovi stavovi o ishrani, šta jede kada nije kod kuće. Zajednički obroci lep su i koristan način da pratite šta i koliko vaše dete jede, pa se potrudite da ih bude što više. Jedite zajedno barem vikendom, kada je porodica na okupu.

Izvor: B92.net

Podeljeno