Veza između spavanja i gojaznosti

Podelite:

san-i-gojaznost

Studije pokazuju da malo sna, može dovesti do povecanja težine. Ali, hoce li Vam spavanje pomoci da izgubite na težini?
Svi dobro znamo da su pravilna ishrana i vežbanje suština svakog programa mršavljenja. Ali, takode može li i san pomoci da održite zdravu telesnu težinu, pa cak i da izgubite nekoliko kilograma?

Sve je više istraživanja koja pokazuju da nedovoljno sna, ili nekvalitetan san, može doprineti gojaznosti.

Spavanje i telesna težina – Šta kažu istraživanja ?

Kao što je gojaznost postalna globalna epidemija u poslednjih nekoliko decenija, tako je i sve više ljudi koji su postali hronicno neispavani. Prema nacionalnim istraživanjima u SAD, 35 odsto ispitanika su spavali osam sati nocu 1998 godine, u poredenju sa samo 26 odsto u 2005 godini. Istraživaci veruju da su porast gojaznosti i manjak sna u bitnoj vezi.

Nedavna studija je pratila grupu od 40-godišnjih do 60-godišnjih žena u periodu od 5-7 godina. Pratili su njihov kvalitet sna i gojaznost. Otkrili su da žene, koje su imale probleme sa nesanicom,cestim nocnim budenjem, su imale znatno vece šanse za dobijanje prekomerne težine od 11 kg pa i naviše.

Druga studija je ispitivala navike u ishrani i vežbanju grupe mladih zdravih ljudi, nakon sna od 8 sati i nakon sna od 4 sata. Istraživaci su došli do zakljucka, da su ispitanici nakon manjeg sna znatno više jeli u toku dana (oko 560 kalorija više u svakodnevnoj ishrani), nego nakon dobro prespavane noci.

Istraživaci veruju da deca sa nesanicom imaju posebno visok rizik od gojaznosti. Studije su uvek pokazivale da je manjak sna veoma povezan sa gojaznošcu. U stvari, na osnovu studije spavanja kod dece, izracunato je da je rizik od gojaznosti smanjen za oko 9%, za svaki dodatni sat spavanja.

Veza izmedu spavanja i ishrane

Istraživaci su verovali da je san povezan sa težinom zbog 2 razloga. Prvi, ljudi sa manje sna mogu imati manje energije tokom dana i samim tim i manje motivacije i snage za redovno vežbanje. U stvari, ljudi koji ne spavaju dovoljno, se manje krecu od onih koji su bili naspavani.
Drugo, kolicina sna otkriveno je da utice na hormone koji kontrolišu apetit, što može dovesti da posegnete za kaloricnom hranom kada ste neispavani. Studije su pokazale da nesanica može dovesti do povecanog rada hormona grelina, koji stimuliše apetit, a smanjen rad hormona leptin koji suzbija apetit.
Ti hormoni u takvim situacijama polude, što ce dovesti da uzimate visoko energetsku hranu, kako bi dobili podsticaj energije, ali ce doci i do debljanja.

Može li san pomoci da izgubimo na težini?

Posle mnogo ispitivanja u ovoj oblasti, istraživaci ne znaju zasigurno da li kvalitetan san može doprineti na gubitku težine.
Sprovode se razna ispitivanja na Nacionalnom institutu za zdravlje kako bi se utvrdilo da li normalna dužina sna svake noci (oko 7,5 sati) može da pomogne u regulisanju viška kilograma.
Za sada je jedno sigurno, a to je da ima smisla težiti na kvalitetnom snu i uvrstiti ga medu zdrave navike, jer Vas može sacuvati od dobijanja novih suvišnih kilograma.

Izvor: zdravlje.iz.rs

 

Podeljeno