Višak tečnosti dodaje 3 kilograma

Podelite:

Ono što konzumirate ima uticaja na to kako se vaše telo nosi sa nakupljenom vodom. Ako ne možete da uđete u prošlogodišnji kupaći, ne znači da previše jedete. Možda samo birate pogrešno… 

VODAKod trećine ljudi dodatni centimetri nisu samo posledica viška masnog tkiva nego i – viška tečnosti. U nekim slučajevima taj višak tečnosti može značiti i do tri kilograma više na vagi, i znatno je izraženiji kod žena nego kod muškaraca.

Kad telo zadržava vodu koju ne može da izluči, razvija se stanje zvano edem, što je medicinski naziv za zadržavanje tečnosti. Edem je neprijatna i estetski neprihvatljiva teškoća, ali može da bude i pretnja opasna po život, što zavisi od uzroka njegovog nastanka.

Skrivena so je opasna

Zadržavanje tečnosti može nastati zbog vrlo ozbiljnih bolesti poput srčanih i bubrežnih, dijabetesa, otkazivanja jetre.

Ne tako ozbiljno, ali ništa manje uznemirujuće, može biti zadržavanje tečnosti uzrokovano hormonskom neravnotežom, toksičnošću, visokim unosom soli, prekomernim stresom, kao i manjkom određenih nutrijenata, posebno magnezijuma i kalijuma ili osetljivošću na hranu. Najvidljiviji simptomi zadržavanja tečnosti jesu natečeni zglobovi, zadebljali prsti, otečene grudi i nadutost.

Svi navedeni simptomi ženama su dobro poznati, posebno pred menstruaciju. Razlog je u povezanosti ženskih hormona sa uravnoteženjem telesnih tečnosti. Tačnije, hormon estrogen podstiče stvaranje drugog hormona aldosterona koji pospešuje zadržavanje soli i vode.

Ono što jedete može imati veliki uticaj na to kako se vaše telo nosi sa vodom.

Neke su namirnice, poput peršuna, prirodno diuretske (podstiču izlučivanje vode, odnosno mokrenje) i pomažu pri gubitku tečnosti, dok druge, poput konzervisane hrane i drugih polugotovih jela, mogu uticati na zadržavanje vode u telu. Kvalitet probave takođe može odrediti koliko će se dobro metabolizam nositi sa tečnošću, što opet potvrđuje činjenicu da je veoma važno koju hranu unosimo u organizam. Jedno je sigurno – zbog prekomernog unosa soli organizam će zadržavati tečnost.

Procenjuje se: ako osoba u organizmu akumulira 100 grama soli, moraće da nosi dodatnih 13 litara vode. To je dodatak na telesnu težinu od skoro 11 kilograma. Sigurno je da nam ne treba so, odnosno natrijum, u velikim količinama u kojima ga većina dnevno konzumira. Natrijum do opasnih nivoa ne povećava samo so dodata povrću tokom kuvanja ili razumno dodata so za stolom, već so koja je skrivena u pakovanim i polugotovim namirnicama, recimo u keksu, supi u kocki, kečapu, hamburgeru, slanim grickalicama, slanini, kobasicama, pršuti, salami, dimljenoj ribi…

Kopriva, peršun, beli luk…

Jedan od najvećih pojedinačnih izvora skrivenog natrijuma jeste hleb. Smanjenje unosa soli svakako će pomoći u smanjenju zadržavanja tečnosti, a to se može izvesti uvođenjem drugih namirnica, poput začinskog bilja, balzamskog preliva ili pak sojinog sosa.Da bi se iz organizma izlučio višak vode, treba piti što više tečnosti. Količina vode koja se unosi kontrolisana je prvenstveno urođenim mehanizmom žeđi. Međutim, koliko će ko vode izgubiti, zavisi od drugih činilaca kao što su vreme, telesna temperatura, fizička aktivnost, znojenje ili pražnjenje bešike. Tu izgubljenu tečnost svakako moramo da nadoknadimo. Odrasli ne razmišljaju uvek o pijenju vode, posebno ako im centar za kontrolu žeđi ne funkcioniše onako kako bi trebalo. Tečnost poput gaziranog pića, slatkih sokova, alkohola i kafe neće imati hidratizujuće dejstvo i neće doprineti izlučivanju viška tečnosti iz organizma. Nema potrebe odreći se kafe, ali kada neko već ima problem sa zadržavanjem tečnosti i dnevno pije više od tri šolje tog napitka, koristilo bi da smanji unos kofeina i poveća unos vode. Važno je uključiti prirodne diuretske namirnice. Biljni diuretici idealni su jer podstiču gubitak vode, ali ne i natrijuma.

Jedan od najboljih diuretika je peršun, a diuretsko dejstvo postiže se ispijanjem peršunovog čaja koji se priprema tako da se nekoliko vrhom punih kašika suvog peršunovog lista stavi u šolju kipuće vode. Poput diuretika deluju i anis, borovnica, celer, beli luk, korijander, limun, luk, muskatni oraščić, menta, patlidžan, đumbir… Jedna od najhranljivijih biljaka sa prirodnim diuretičkim karakteristikama je kopriva.

Ona stimuliše rad bubrega, olakšava izlučivanje tečnosti i čisti telo od toksina. Sveži listovi koprive mogu se dodavati čorbama i gulašima, ali i pripremati samostalno, na isti način kao i spanać, na primer. Kopriva se ne bere na mestima uz put ili na bilo kojem drugom mestu koje bi moglo biti zagađeno izduvnim gasovima ili hemikalijama. Odlično diuretičko sredstvo je i čaj od koprive, kao i biljni preparati koji sadrže koprivu a koji se prodaju u većini prodavnica zdrave hrane i većini apoteka.

Najbolja hrana

Vrlo stimulativan diuretik je i maslačak, bogat vitaminima i mineralima. Posebno su dragoceni njegovi mladi listovi. Sveže ubrani i dobro oprani, mladi listovi maslačka izvrstan su i zdrav dodatak salatama. Ženama kod kojih je zadržavanje tečnosti povezano sa predmenstrualnim sindromom, preporučuje se da uzimaju vitamin koga ima u bananama, sočivu, pasulju, smeđem pirinču, suvom voću, jajima, zobi, orašastim plodovima, masnoj ribi, krompirima… Onaj ko odabere vitamin B6 kao dodatak ishrani, bolje je da uzme ceo B-kompleks, jer ima najbolje dejstvo. U slučaju problema zadržavanja tečnosti takođe se preporučuje veći unos magnezijuma, jer pomaže uravnoteženju nivoa soli i vode u organizmu. Najbolji izvori magnezijuma su integralne žitarice, smokve, bademi, orasi, semenke, tamnozeleno povrće i banane. Nužno je jesti i dovoljno namirnica bogatih kalijumom.

Tolerancija na hranu

Dok natrijum zadržava vodu, kalijum osigurava da se ne zadrži previše. Najbolji izvori kalijuma su agrumi, dinja, paradajz, lišće mente, semenke suncokreta, banane i krompir. Osobe koje imaju problem zadržavanja tečnosti trebalo bi da urade i test tolerancije na hranu. Neke namirnice koje osoba redovno jede, a inače joj ne stvaraju probleme, mogu uzrokovati stanje poznato kao alergijski edem. Ne zna se tačno zašto telo reaguje dodatnim nakupljanjem tečnosti kad čovek pojede spornu namirnicu, ali pretpostavlja se da je reč o pokušaju organizma da viškom vode „razredi“ alergijski uzrok. Ishrana koja se bazira na sendvičima, mesu, šećeru i namirnicama bogatim masnoćama izazvaće prekomernu kiselost organizma, naročito ako je istovremeno malo voća, i povrća u ishrani. Pušenje, prekomerna konzumacija alkohola i stres takođe stvaraju kiselinu, pa je preporučljivo povećati unos baznih namirnica poput suvog i svežeg voća, sokova od svežeg voća, salata, povrća ili krompira.

Izlučivanje tečnosti, a time i otpadnih materija, podstiče i vežbanje. Savetuje se svakodnevna fizička aktivnost, i to najmanje 30 minuta.

Iako se preporučuje smanjenje količine hrane (ali ne i hranljivih sastojaka, jer oni održavaju ravnotežu telesnih tečnosti), držanje pa nedržanje dijete može imati suprotan učinak kad je reč o zadržavanju vode u tkivima. Konvencionalne dijete možda će kratkoročno postići željeni rezultat, ali ni u kom slučaju neće rešiti problem „vodene debljine“.

Promenite navike!

Osoba kojoj su lekari prepisali diuretičke lekove kao terapiju protiv zadržavanja tečnosti u telu, treba da bude oprezna jer oni deluju na gubitak kalijuma i magnezijuma. Kako je magnezijum poznat i kao antistresni mineral, često se zanemaruje čak i u medicinskim analizama, mada je vrlo važan za funkcije nervnog sistema i mišića, a podstiče razgradnju masti i stvaranje energije.

Problem prekomernog zadržavanja tečnosti u telu ne zaobilazi ni mršave osobe. Osećaj nadutosti najbolje i najdugoročnije se rešava promenom navika u ishrani, izbegavanjem namirnica koje je izazivaju.

Izvor: B92.net

 

 

 

Podeljeno